Efektywne rozwiązywanie problemów zgodnie z wymaganiami CQI‑20
Zakres szkolenia:
Szkolenie w formie uzupełnionego teorią treningu, opartego o warsztaty wykonywane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, oparte na realnych przykładach problemów jakościowych występujących w procesie produkcyjnym uczestników szkolenia. Szkolenie ma na celu wypracowanie gotowych narzędzi efektywnego rozwiązywania problemów zgodnych z wymaganiami przemysłu motoryzacyjnego zapisanymi w normie IATF 16949 oraz podręczniku CQI-20.- Wprowadzenie do metodologii rozwiązywania problemów: narzędzia jakości w EPS wg normy IATF 16949:2016, cykl PDCA, różnice pomiędzy metodami EPS (G8D, QRQC, A3…), G8D – sekwencyjny plan działań.
- Identyfikacja problemu oraz działania natychmiastowe:
- analiza problemu, problem w ujęciu procesowym, poziomy eskalacji problemu, wybór narzędzia do rozwiązywania problemu,
- reklamacje wewnętrzne oraz zewnętrzne a działania powstrzymujące symptomy,
- multidyscyplinarny zespół, ustalenie celu.
- Definiowanie problemu:
- zasada San Gen Shugi,
- zbieranie danych: PFC, VSM, PFMEA, CP, SWI,
- charakterystyki produktowe i procesowe oraz ich podział, wada w ujęciu procesowym,
- analiza wady i jej efektów według zapisów PFMEA,
- definiowanie problemu: 5W2H w ujęciu x2 oraz is/is not,
- analiza czynników w podejściu 5M, diagram Ishikawy dla czynników – opis wytypowanych procesów.
- Tymczasowe działania zaradcze – plan działań.
- Identyfikacja przyczyn źródłowych:
- definicja pojęcia „przyczyna źródłowa”, przyczyny źródłowe w ujęciu procesowym,
- poszukiwanie przyczyn źródłowych w podejściu 5M, HERCA,
- klasyfikacja hipotez (analiza Pareto),
- rozwinięcie hipotezy (5why, elementy drill deep),
- weryfikacja przyczyny źródłowej.
- Trwałe działania korygujące:
- poszukiwanie, określenie i weryfikacja działań korygujących (EP, MP),
- plan wdrożenia działań korygujących (budowanie harmonogramów i przydzielanie zasobów),
- walidacja działań korygujących.
- Standaryzacja uzyskanych rozwiązań:
- utrwalenie rozwiązań,
- przeniesienie rozwiązań na inne obszary organizacji,
- uaktualnienie dokumentacji,
- szkolenia i zapisy (lesson learnt).
- Informacja zwrotna – uznanie pracy zespołu.
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Przejdziesz pełną procedurę efektywnego rozwiązywania problemów dla problemu wybranego przez Twój zespół.
- Dowiesz się kiedy i jak należy reagować na błędy.
- Nauczysz się sprawnie identyfikować przyczynę źródłową.
- Przekonasz się, że korzystne jest eliminowanie przyczyny źródłowej a nie skutków jej występowania.
- Zauważysz jak zastosowanie metod efektywnego rozwiązywania problemów wpływa na polepszenie procesów a tym samym na wyniki firmy.
- Będziesz umiał zmotywować zespół do utrzymania i polepszania ustalonych standardów.
- Podniesiesz swoje kwalifikacje jako lidera zespołów reagowania na błędy.
- Zrozumiesz potrzebę standaryzacji jako podstawę ciągłej poprawy procesów.
Adresaci szkolenia:
- Szkolenie skierowane głównie do członków zespołów efektywnego rozwiązywania problemów, managerów, liderów zespołów pracowniczych, liderów oraz członków zespołów poprawy jakości, liderów oraz członków zespołów ciągłych zmian oraz wszystkich realnie zaangażowanych w poprawę procesów produkcyjnych i okołoprodukcyjnych, szkolenie może być przygotowane do pracy z pracownikami produkcyjnymi.
- W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby o różnym stopniu zaawansowania w efektywne rozwiązywanie problemów, nie mające żadnej wiedzy, jak też osoby posiadające już wiedzę teoretyczną lub praktyczną.
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)