Zakres szkolenia:
Kreatywność to cecha, z którą się rodzimy - a później idziemy do szkoły. Wpływa na nią nasze doświadczenie, czy postawa względem życia. Można ją jednak na nowo pobudzić.
W dzisiejszym świecie biznesu kreatywność ma ogromne znaczenie. Funkcjonujemy bowiem w organizacjach, które z dnia na dzień stają się bardziej złożone, procesy zawiłe i skomplikowane, a dokumentacja nieczytelna i nieskuteczna. Standardy funkcjonujące w organizacjach są barierą dla pomysłów i prób „walki” z marnotrawieniem zasobów i czasu. Standaryzacja jest łączona z usztywnieniem, brakiem elastyczności. Warto więc podjąć próbę uproszenia i uelastycznienia naszych organizacji. Do tego potrzeba jednak zmiany. Musimy zmienić podejście, optykę, w inny (kreatywny, twórczy) sposób spojrzeć na organizację… a podejście jest (jak mawiał Winston Churchill) tą małą rzeczą, która tak wiele zmienia.
W każdej organizacji, niezależnie od jej profilu działalności, złożoności, wielkości (nie mówiąc o skomplikowaniu) powinno być miejsce na:
- kreatywność i twórczość podczas projektowania prostych, efektywnych struktur i procesów,
- wykorzystanie niestandardowych podejść do budowania standardów,
- podejście nowatorskie, kreacyjne do rozwiązywania problemów i burzenia złych nawyków,
- wyobraźnię podczas projektowania wyrobów, usług,
- pomysłowość, dla zbudowania krótkich i skutecznych ścieżek komunikacyjnych…
Wykorzystujmy kreatywność naszych pracowników, na którą szczególną uwagę zwracał Jeffrey K. Liker, plasując ją w grupie źródeł marnotrawstwa.
Nieszablonowego myślenia można (i warto) znów się nauczyć, jednocześnie świetnie się przy tym bawiąc, bo… entuzjazm jest bliżej spokrewniony z nauką, niż nuda.
W trakcie szkolenia będą omawiane następujące zagadnienia:
- Tajniki kreatywności – czyli co zrobić, żeby myśleć jak Einstein
- Budowanie środowiska dla kreatywności
- Skrzynka narzędziowa kreatywnego człowiek
- Obniżanie poziomu stresu
- Planowanie czasu na kreatywność
- Odwrotne myślenie (reverse thinking)
- Design thinking
- Myślenie kreatywne – łamanie reguł i schematów myślowych
- Jak uczyć się - i oduczać - i uczyć na nowo?
- Drzewo pomysłów
- Kreatywne prezentowanie wyników swojej pracy
- Storytelling
- Sztuka zadawania pytań
- Proaktywność
- Zarządzanie wizualne w służbie kreatywności
- Śmiej się, a niech reszta świata zastanawia się dlaczego – bo roześmiani ludzie są bardziej kreatywni
- Wpływ codziennych rytuałów na kreatywność – jak wielkie umysły wykorzystują rytuały
- Relaks – bo najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy w chwilach lenistwa
- Budowanie nieszablonowych systemów pamięciowych i zwiększanie efektywności nauki
- Mózg – niezły figlarz
- Dane i informacje
- Mapowanie myśli
- Techniki zapamiętywania
- Inteligentne czytanie
- Zarządzanie uwagą i koncentracja – trening uważności
- Karminy nasze synapsy
- Metody i techniki twórczego rozwiązywanie problemów
- Kreatywność a standaryzacja – bo porządek i zasady nie muszą przeszkadzać w twórczym myśleniu
- Skutkiem twórczego myślenia jest zmiana - a jeżeli zmiana to może w duchu Kaizen?
- Nieszablonowe podejście do zasad i instrumentów Lean
- Nowatorskie podejście do rozwiązywania problemów i burzenia złych nawyków
- Marnotrawstwo związane z niedoborem pomysłowości
- Dieta i joga dla mózgu – kreatywność potrzebuje wsparcia
- Jak pielęgnować kulturę kreatywną w organizacji
- Spróbuj zaplanować innowacyjność
Podczas szkolenia spróbujemy na chwilę znów być dziećmi – a to wszystko z dużą dawką humoru i z wykorzystaniem wielu gier i zabaw.